-پاسخ آیت الله سیستانی درباره لباس مشکی در محرم وصفر
-پاسخ آیت الله خامنه ای درباره افطار کردن با تربت امام حسین علیه السلام
-دست زدن همراه با شادي و خواندن و ذكر صلوات بر پيامبر اكرم و آل او(ص) درجشن هايي كه به مناسبت ايام ولادت ائمه(ص) و اعياد وحدت و مبعث برگزار مي شود چه حكمي دارد؟ اگر اين جشن ها در مكانهاي عبادت مانند مسجد و نمازخانه هاي ادارات و يا حسينيه ها برگزارشوند، حكم آنها چيست؟
-پاسخ آیت الله شبیری زنجانی درباره جشن عروسی در ماه محرم وصفر
-پاسخ آیت الله مکارم شیرازی درباره اصلاح و آرایش در ماه های محرم و صفر
-پاسخ آیت الله روحانی درباره جنگ عایشه با امیرالمؤمنین (علیه السلام) از همه گناهان بدتر بود
-پاسخ آیت الله جوادی آملی درباره نماز روز عید غدیر
-پاسخ آیت الله جوادی آملی درباره نماز عید غدیر
-پاسخ آیت الله حکیم در باره افضل بودن حضرت علی علیه السلام از بقیه ائمه وپیامبران
-پاسخ آیت الله وحید خراسانی درباره سیگار کشیدن در ماه رمضان

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.

  کد مطلب:12309 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:8

منظور از سجدة مندوبه و واجبه چيست؟

لفظ مندوب در لغت از ندب اليه به معناي تحريك كرد و او را به سوي آن امر فرا خواند، ميباشد و در اصطلاح شرعي به معناي مستحب است (در مقابل واجب). در قرآن دو نوع سجده وجود دارد: واجب و مستحب. در هر يك از چهار سورة النجم/ آية آخر، علق/ آخر، سجده/ 15، فصّلت/ 37 يك آيه سجده است كه اگر انسان آن را بخواند يا به آن گوش دهد، بعد از تمام شدن آن آيه بايد فوراً سجده كند(توضيحالمسائل مراجع، بنيهاشمي، ج 1، ص 615، مسألة 1093، انتشارات اسلامي.) ولي آيات سجدة مستحبي را اگر انسان بخواند يا به آن گوش دهد، سجده كردن واجب نيست، بلكه مستحب (مندوب) است.

سورههايي كه سجدة مستحب دارند عبارتند از: اعراف، رعد، نحل، اسرأ، مريم، حج (دو سجده)، فرقان، نمل، انشقاق و برخي سورة ص را نيز به اين سورهها ملحق كردهاند.(عروةالوثقي، سيدمحمدكاظم يزدي، ص 226، نشر كتابفروشي اسلاميه.)

در انجام سجدة قرآن، چه مستحب و چه واجب گفتن ذكر واجب نيست بلكه مستحب است و بهتر است بگويد: لاَ اِلَهَ اِلآ اللّهُ حَقًّا حَقًّا لاَ اِلَهَ اِلآ اللّهُ ايِمَانًا وَ تَصْديِقًا لاَ اِلَهَ اِلآ اللّهُ عُبُودِيَّةً وَ رِقًّا سَجَدْتُ لَكَ يَا رَبّ تَعَبُّدًا وَ رِقًّا لاَ مُسْتَنْكِفًا وَ لاَ مُسْتَكْبِرًا بَلْ اَنَا عَبْدٌ ذَليِلٌ ضَعيِفٌ خَائِفٌ مُسْتَجيِرٌ(امام خميني;، رسالة عمليه، مسئلة 1099.)

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.